Overzeese vertragingen en hogere vrachtkosten als gevolg van de situatie in de Rode Zee.

Na de lange transportvertragingen van Azië naar Europa als gevolg van de Coronacrisis lopen zeetransporten vanuit Azië opnieuw vertraging op. De Houthi-rebellen vallen commerciële schepen aan op de Rode Zee die door het Suezkanaal van Azië naar Europa varen, waardoor de schepen een onveilige situatie hebben en gedwongen worden een andere route te gebruiken via Kaapstad - Zuid-Africa. Ook onze containers hebben te maken met overzeese transportvertragingen van 10 tot 14 dagen, omdat veel rederijen nu structureel gebruik maken van deze alternatieve route om de Rode Zee en het Suezkanaal te vermijden. De huidige problemen en onzekerheden op de Rode Zee hebben de kosten van zeevracht volgens verschillende bronnen direct opgedreven met 5 tot zelfs 40%. Niet alleen de problemen in de Rode Zee zorgen voor vertragingen, ook het waterpeil in het Panamakanaal is al meer dan een half jaar erg laag door het gebrek aan regen. Schepen die vanuit Azië naar de oostkust van de VS moeten, moeten ook een omweg maken. Wereldwijd heeft dit effect op de vervoersstromen en de bijbehorende transportprijzen. De vertragingen hebben we helaas niet in de hand, maar we doen ons uiterste best om te voorkomen dat onze klanten in een gat vallen.

Bron foto: hrw.org